Visi konteineri

Kā veidojas atkritumu apsaimniekošanas tarifs un kā samazināt savu rēķinu?

No 2025. gada 1. marta Ķekavas novadā atkritumu apsaimniekošanu nodrošina “CleanR” – uzņēmums, kas iepirkumā ieguva visaugstāko punktu skaitu, piedāvājot izdevīgāko piedāvājumu iedzīvotājiem. Tas nozīmē ne tikai efektīvāku pakalpojumu, bet arī vairākas jaunas iespējas un uzlabojumus atkritumu apsaimniekošanā.
 
Kādi būs Ķekavas iedzīvotāju ieguvumi?
Dalīti šķiroto atkritumu konteineri – bez maksas gan pie daudzīvokļu mājām, gan pie privātmājām.
Netiks piemērota konteineru nomas maksa.
– Tiks izbūvēti divi jauni šķirošanas laukumi, kas pēc līguma termiņa beigām pāries pašvaldības īpašumā.
Klusāk, mazāk izmešu un līdz ar to mazāka ietekme uz gaisa kvalitāti. Atkritumu izvešanā izmanto tikai EURO6 izmešu klases mašīnas. Ar 13. darbības mēnesi no septiņām mašīnām piecas būs tīrais transports – CNG automašīnas.
 
Kā veidojas atkritumu apsaimniekošanas izmaksas?
 
Lauvas tiesu jeb 57 % atkritumu apsaimniekošanas tarifa veido ar to noglabāšanu saistītās izmaksas, kuras nosaka valsts ar mērķi veicināt šķirošanu un samazināt nešķiroto sadzīves atkritumu apjomu. Proti:
Dabas resursu nodoklis (DRN): 2025. gadā DRN likme pieauga, ietekmējot kopējās atkritumu noglabāšanas izmaksas. Jāpiebilst, ka DRN likme pakāpeniski mainās katru gadu. Piemēram, 2023. gadā tā bija 95 EUR/tonnā, 2024. gadā – 110 EUR/tonnā, 2025. gadā – 120 EUR/tonnā, bet 2026. gadā būs jau 130 EUR/tonnā.
Poligona tarifi: mainoties DRN likmei, tarifu par atkritumu noglabāšanu palielina arī poligons (Getliņi-EKO). Šajā situācijā atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumam savus tarifus automātiski ir jāmaina arī atkritumu apsaimniekotājam.


Šīs izmaksas un tarifs šo izmaksu ietekmē mainās regulāri un stājas spēkā automātiski.


Atkritumu apsaimniekotāja daļa tarifā ir 43 %, kas ietver:
– Savākšanu un transportēšanu: degvielas izmaksas, attālums līdz poligonam vai šķirošanas centram, savākšanas biežums, investīcijas autoparkā.
– Infrastruktūru, šķirošanu un pārstrādi: infrastruktūras uzturēšana, šķirošanas tehnoloģijas, konteineru iegāde, uzturēšana.
– Administratīvās izmaksas: darbinieku algas, IT sistēmas, licenču un normatīvo prasību izpilde, iedzīvotāju izglītošana.
Šo izmaksu pārskatīšana sadarbības līguma laikā ir ierobežota un to kontrolē pašvaldība, pieļaujot tikai tādu izmaksu pieaugumu, kas ir pamatotas.
 
Mainoties dzīves dārdzībai, mainās arī faktiskās pakalpojuma sniegšanas izmaksas. Tās tiek pārskatītas pēc katra 7 gadu perioda, iesniedzot jaunus piedāvājumus nākamajam iepirkumam. Svarīgi ņemt vērā, ka pēdējos gados Pierīgas pašvaldībās noslēdzas iepriekšējie iepirkumi, un jauno tarifu aprēķins pašvaldībās ir ļoti līdzīgs, kas liecina par objektīvām faktiskajām izmaksām pakalpojuma nodrošināšanai.
 
Tā, no šā gada 1. jūnija Ķekavas iedzīvotājiem maksa par nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanu pieaugs par 6,46 eiro/1 m3, bet Baldones iedzīvotājiem par 11,81 eiro/1 m3. Maksa par bioloģiski noārdāmo atkritumu izvešanu Ķekavas iedzīvotājiem pieaugs par 3,89 eiro/1 m3 un Baldonē par 7,09 eiro/1 m3. Reālā ietekme uz rēķinu būs atkarīga no tā, kāda izmēra konteineri ir pie mājas un cik bieži notiek izvešana.
 
Vai ir iespējams samazināt atkritumu apsaimniekošanas izmaksas? JĀ!
 
“CleanR” atkritumu sastāva analīze liecina, ka aptuveni 52 % atkritumu, kas nonāk pie sadzīves atkritumiem, būtu dalīti šķirojami – stikls, vieglais iepakojums un BIO.
 
Pirmais solis, kā samazināt savu rēķinu, ir šķirot!  
Šķirojot atkritumus, rēķinu var samazināt līdz pat 30%.
Dalīti šķirotie atkritumi tiek izvesti bez maksas – papīra, plastmasas un vieglā metāla iepakojums un stikls.
Bioloģisko (BIO) atkritumu izvešana ir par 40 % lētāka nekā nešķirotajiem sadzīves atkritumiem.
 
Otrais solis, pārskatīt atkritumu izvešanas biežumu. Izmaksas ietekmē arī tas, cik bieži tiek izvesti atkritumi. Izvešanas grafiku iespējams pielāgot individuālajām vajadzībām (ievērojot pašvaldības saistošajos noteikumos noteikto minimālo biežumu), tādējādi samazinot izdevumus.
 
Kā saņemt konteinerus dalītai šķirošanai?
 
Ja jūsu mājā vai daudzdzīvokļu namā vēl nav konteineru dalītai atkritumu šķirošanai, dzīvokļu māju īpašnieki tos var pieteikt pie apsaimniekotāja, ar kuru mājai ir noslēgts līgums, savukārt privātmāju īpašnieki var vērsties tieši pie uzņēmuma “CleanR”. Šķirošanas iespējas ir pieejamas visiem iedzīvotājiem, un tās var ievērojami uzlabot atkritumu apsaimniekošanas efektivitāti.
 
Kā mainīt izvešanas grafiku?
 
Ja vēlaties mainīt savu atkritumu izvešanas grafiku, to var izdarīt, sazinoties ar “CleanR” klientu apkalpošanas centru vai izmantojot “CleanR” digitālos rīkus. Pielāgojot izvešanas biežumu, ir iespējams optimizēt izmaksas un samazināt atkritumu apsaimniekošanas izdevumus. Jāuzsver tas, ka grafika maiņa ir iespējama atbilstoši pašvaldības minimāli noteikto atkritumu izvešanas prasībām.
 
Kur atrast informāciju par pareizu atkritumu šķirošanu?
 
Plašu informāciju, kā pareizi šķirot atkritumus meklējiet “CleanR” mājaslapā un sociālajos tīklos, piemēram, Facebook, kā arī vietnē videspratiba.lv. Tur atradīsiet gan vizuālus materiālus, gan praktiskus padomus, kā pareizi šķirot atkritumus.
 
Paldies visiem Ķekavas iedzīvotājiem, kuri jau aktīvi šķiro atkritumus un veicina videi draudzīgu pieeju atkritumu apsaimniekošanai! Kopā varam samazināt izdevumus un dzīvot zaļāk!